dimarts, 22 de maig del 2007

Trucada intempestiva d'un escaquista

Devien ser cap a quarts de dotze de la nit i va sonar el meu mòbil. Vaig témer el pitjor: que els sarrains havien creuat el Revardit. Vaig córrer cap al mòbil amb una urgència quasi de micció. A la pantalla va aparèixer un número que no coneixia cosa que va corrobar la versió que Briolf estava envoltat pels infidels o que la cosa extraterrestre havia aterrat a Vilademuls. Vaig contestar. Darrera l'altre costat de l'aparell hi havia l'amic Triola. Tots recordarem que en Triola ha merescut l'admiració de Xisca de Gardi. No ho sap, però és un dels nostres. En Triola és aquell nen despert, murri i esquilet que sortia a la Rapsòdia d'en Farri. En Triola és un escaquista professional que té un devessall de números dins el cap. Es un matemàtic, un artista del laberint numèric del qual nosaltres n'estem a setanta mil anys llum, com a mínim. En Triola preguntava per un post que Xisca de Gardi li va dedicar amb honors d'infant de marina. I en Triola em pregunta: "no t'estic pas trucant a una hora intempestiva?". Vaig oblidar-me de l'alarma de la trucada i de les pors d'invasions sarraines i d'extraterrestre i d'altres amenaces, vaig dir-li que no. Perquè a un membre de Xisca de Gardi se l'ha de mirar de contestar a l'hora que sigui. A més, tinguem en compte una cosa: sense en Triola, sense la seva casa, la seva intendència, sense la Suli i tot plegat, l'Albert Serra no hauria pogut fer el cine comercial que perpetra. En Triola és de Xisca per tots costats. I és per això que el responem al telèfon, el guiem pels llocs més inversemblants de la xarxa, hi debatim el que faci falta. Ara, Josep, tingués clar que hi ha una cosa amb la qual no ens hi prestarem ni que ens les demanis de genolls: no jugarem als escacs perquè ho veiem d'una complicació que enfarfega, d'un carregament que ens faria venir caparassa, d'un embolic que ni les sentències judicials que remena en Mastegatxes. Triola, en tot cas, serà el Cap de l'Oficina Matemàtico-estadística de Xisca de Gardi, una oficina que remenarà números, farà obertures, marejarà equacions i farà anar com un beneit les jugades d'escac i mat. Nosaltres, a lo nostre. Però què és lo nostre? Encara no ho sabem. Vos que t'ho digui, tanco aquest post que ja em ve cap rodo.